vrijdag 7 maart 2014

De Jonge Lezer



Mams, als ik het boek uitlees op één dag krijg ik dan vijftig euro ? - vraagt het lichtblonde joch met de oranje sproeten.
Ben je nou helemaal ? -
In één week voor twintig euro, biedt hij voort.
Wat denk je nou ? -
Tien euro in één maand ? - dat moet zijn laatste bod zijn.
Hou je nu eindelijk op Henk, daar is geen sprake van. -
Nou dan lees ik helemaal niet, briest hij, nooit meer.
Hij gaat zwaar zitten mokken in het zeteltje van de kinderafdeling in de Passa Porta.

Zij maakt een omweg, laat hem even.
Gaat wat zitten struinen in de rayons, soms neemt ze een boek ter hand, bladert, steekt het weer weg of legt het voor zich. Met een vijftal boeken gaat ze opnieuw naar Henk.
Kijk van Corwell heb je al gelezen. Ze legt 'Hoe word je een piraat' voor hem.
Hij kijkt opzij, linkerhand onder de kin, been hoog opgetrokken.
En die twee, die zijn razend spannend, Lies heeft me er van verteld. Hij kijkt nooit.
Ze neemt ze weg, zoekt opnieuw in de rekken, keert terug met een ultiem bod.
Die van Cofler, 'Toverland' nemen we mee en 'De Waanzinnige Boomhut' neem ik er bij. Wat denk je?
Vijf euro mams, toe nou...", een wanhoopskreet.

Ze legt de boeken kwaad opzij.
Wat ben je verrekt ondankbaar jochie, pak je spullen.
In de lange gang loopt hij ver achter zijn moeder. Ze zegt nog iets vaags, hoofd opzij, hij trekt zijn schouders op. Zij verdwijnt door het open deurgat. Op de drempel schijnt hij te aarzelen, een korte flits, dan gaat hij haar loom achterna.
Volop zon. Veel te vroege lentekriebels in de Dansaert, het kan nog flink keren.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten