maandag 23 mei 2011

De Ziel ontbloot

"Psychosen zonder psychiatrie," lees ik op de sitekiosk van MuntPunt in de Hoofstedelijke Bib.
Het meisje vóór mij heeft haar zoekopdracht open en bloot laten staan zodat ik ongevraagd kan meekijken naar wat haar boeit of kwelt.
"Psychosen : de essentie."
Dat moet een kwelling zijn, ik twijfel of psychosen "boeiend" zijn, tenzij voor de zieleknijper, de dichter of de singer-songwriter.
Ik zie haar verdwijnen in rayon 607, op zoek naar de essentie.

Heel soms vergeten bibliotheekgebruikers hun uitleenbriefje in een boek.
"Asterix en Cleopatra," - "Het proces" van Franz Kafka - "De Sociale Structuur van de Diensten," en ook nog "Een frisse kijk op het maken van prachtige bloemstukken," - tenslotte : "Het Ei van Oom Trotter," van Marc DeBel.
Zoveel tegelijk boeide één meisje op 18 februari 2O11.
Hoe lees je dit alles op drie weken tijd ?
Het bloemschikken compenseert wellicht Kafka, tijdens het schikken kan ze het Proces herkauwen.
"De Sociale Structuur van de Diensten," verorbert ze tijdens de lunchpauze op kantoor, dat staat goed.
"Het Ei van Oom Trotter," is het voorleesverhaal voor haar zoontje.
In bed leest ze tenslotte "Asterix en Cleopatra," dat lijkt mij tenminste verstandiger dan in te slapen met Kafka.
Zo kunnen we onbeschaamd meelezen in het leven van mensen, allen op zoek naar de essentie.
Behalve de naam en de titels weet ik niets van dit meisje. Of vrouw, of grootmoeder of tante ?
Heel even maar krijg ik een inkijk in haar leven, een flash, een flard.
De poëzie van één seconde.
Le regard tendre d'un instant.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten