woensdag 25 mei 2011

Gespot : Hoeren, zien en zwijgen

"Hoeren, zien en zwijgen," zegt de oude Brusselaar tegen mij.
Hij is thuis beroofd van zijn schamele bezittingen en is ervan overtuigd dat het de Bosniërs zijn.
"Die komen ons hier alles afpakken.".
Hij lijkt me evenwel geen oudstrijder van Sarajevo en ik weet dus niet waarop zijn vooroordelen zijn gebaseerd.
Maar ik vind zijn lapsus te mooi om te laten liggen.

Misschien is het een gezegde welke leeft ter hoogte van de Aarschotstraat, waar hij vandaan komt.
Een buurt die ik zelden frequenteer tenzij om inkopen te doen, in de rue Brabant.
Daar is de uitdrukking van de straatventers veeleer : 'Horen, zien en zwijgen.'
De straat daarachter wordt dat dus : 'Hoeren, zien en zwijgen.'

Het blijft een wonder dat men door het toevoegen van één schamele letter uit het alfabet een hele andere wereld kan oproepen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten