vrijdag 29 juli 2011

Stadsbrief : de Pot op



Beste Bruksel,
Al sinds mensenheugenis slaag ik er niet in één druppel te lozen als er volk in de nabijheid staat.
Noem het maar koudwatervrees.
Ik heb het trauma opgelopen in de Broedersschool alwaar de broeders fors bespaarden op de pissijnen en er bij het begin van de speeltijd haast tot bloedens toe werd gevochten om bij de urinoirs te geraken. Als je er uiteindelijk na wat ellebogenwerk toch in lukte waren er stoere jongens, van de hogere klassen, die je duwden en porden om de zaak te laten vooruitgaan.
Ik doe sowieso al weinig op bevel, laat staan mijn primaire behoeften. Maar het is blijven plakken.

Allemaal om te zeggen dat ik vanochtend in de pissijn stond in de schaduw van de Begijnhofkerk en er gelijktijdig een man aanschoof langs de andere kant.
Niks mis mee want je ziet mekaar toch al niet, maar dat was zonder deze waard gerekend.
De man was nogal lang uitgevallen zodat hij met zijn hoofd boven de schutting kwam tussen de twee pissijnen.
Volk àchter mij lukt niet, maar face to face plassen, dat was helemaal nieuw voor mij.
Ik keek zedig naar beneden, wat zeg je immers als je rechttegenover mekaar je blaas leegt ?
"Tot zolang we dit nog kunnen hé.." of "..eens goed de pattatten afgieten.." - dit waren steevast de gezegden tussen twee dronkelappen in de gore pisbakken van Vlaamse dancings.
Daar had ik geen zin in, evenmin in een vervelende babbel over het weer, het onzekere lot van Sporting Anderlecht of de epidemie van Aziatische eekhoorns in het Zoniënwoud.
Neen, ik hield mijn ogen zedig naar beneden. Maar mijn lange pisgenoot keek recht voor zich uit.
Geen groet, grimas of glimlach. Ik kon de pot op.

Daarom twee kanttekeningen bij de pissijnen :
Alleszins een aanwinst, maar maak de afscheiding tussen de twee kanten wat hoger, mensen worden immers alsmaar langer, men moet vooruitziend zijn. Ik weet dat dit geen grote kwaliteit is in deze stad, maar toch.
En twee : er zijn er veel te weinig en vaak op verloren plekken.
Zoek ze maar in de buurt van de Beurs ? Rond de Grote Markt ? Sint-Kathelijne ? Vismarkt ?
De Brouckère ? Munt ?

Denk er eens aan in deze komkommerperiode, het wildplassen blijft, desondanks, een vieze plaag.

Je, Pacha Kroet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten