zaterdag 15 januari 2011

Blood & Honour en ketchup

Ik krijg een paar dagen geleden een vreselijke kettingbrief in mijn mailbox met de aanmaning om deze zo snel mogelijk aan zoveel mogelijk mensen door te sturen.
Het betreft de 'roofmoord' in Wemmel die helemaal geen roofmoord bleek te zijn, maar gepleegd door huurmoordenaars in opdracht van een Turkse familie wiens dochter de vriendin was van de jongeman uit het gezin van de Brusselse randgemeente. De familie-eer stond op het spel en in sommige streken van Turkije wordt daar niet mee gelachen. Barbaarse gewoontes die we met bekwame spoed moeten uitroeien en zwaar bestraffen.
De mail gaat verder : '..we moeten deze mail verspreiden omdat de pers te laf is hierover te berichten om Brussel niet nog meer in brand te steken !'
Staat Brussel in brand ?
Dat moet mij helemaal ontgaan zijn.
Ik woon al tien jaar in het centrum op het kruispunt van de branché-wijken Molenbeek, Kuregem en Anneessens. Ik werk in de Anneessenswijk, kom veel in Kuregem en wandel wekelijks door Molenbeek.
Niet dat er daar geen problemen zijn en er veel werk op de plank staat maar ik moet stekeblind zijn dat ik één en ander niet heb opgemerkt en niet ben gestikt door de rook van de brandhaarden.

Ik wandel vandaag met de briefschrijver door Brussel. Ik ben dit soort discussies allang moe, maar vermits hij erover begint moet ik hem wel van repliek dienen.
Het is mij onduidelijk wat de man verlangt : moet ik een brandhaard ontketenen  in Brussel door de ganse Turkse gemeenschap te verketteren voor de schanddaden van sommige van hun landgenoten ?
Moeten ze allemaal hun biezen pakken ?
Het pakt geen verf, het zijn gewoontes van ginderachter die ze hier ook willen integreren.
Schoon schip maken met al dat vreemd gespuis.

Als we afstappen aan Anneessens is er een rood spoor op het perron.
'Zie je wel,' zegt hij, 'veeg dat maar allemaal onder tafel..".
Wat verder liggen de restanten van het pakje en de ketchup uitgestrooid voor de roltrap.
"Ze hebben gevochten voor de frieten," zegt hij, "ginder is het bloed, hier ligt de ketchup."
Bloed maken van ketchup ? Dat is een mirakel dat zelfs Christus niet kon voltrekken.

It's a long way to Tipperary.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten