dinsdag 9 juni 2009

..nog heel vroeg in de ochtend, parkeert een keurige man zijn wagen. Hij kijkt even links en rechts en haalt een doos uit zijn koffer, vervolgens..

Mijn moeder stopt mij vrijwel ieder weekend een pakje toe voor Brussel.
Het is afval waarvan de inhoud bedenkelijk is en waar ze op de buiten niet mee wegkomen.
"In Brussel pakken ze toch alles aan," voegt ze er steeds aan toe.
Het is een veelzeggende uitspraak die perfect samenvat hoe mensen uit de provincie over Brussel denken :
we kunnen er onze vuiligheid dumpen en alles is er toegelaten.

Verleden week, nog heel vroeg in de ochtend, parkeert een keurige man zijn wagen voor onze deur. De straat was helemaal verlaten, hij kijkt even links en rechts en haalt een doos uit zijn koffer. Vervolgens opent hij deze, waaruit als kleine duiveltjes vijf poesjes ontsnappen.
Opgeruimd staat netjes, denkt de keurige man.
Geen kat die het heeft gezien : wij zijn vijf zwerfkatten rijker.
Een schone cadeau van een propere mijnheer die ongetwijfeld zijn mond vol heeft over de hondenpoep en het zwerfvuil in de Brusselse straten.

Veel wildplassers - maar niet allemaal - zijn forenzen en bezoekers van de hoofdstad. Het zal hun worst wezen dat het stinkt in de spleten en kieren van deze stad.
Straks gaan ze toch maar lekker soezen op hun kortgemaaid gazon. Niemand plast daar in de tuin. Zelfs de poes heeft een kattenbak in de tuin.
Er is natuurlijk een schromelijk tekort, wat zeg ik : een totaal gebrek aan openbare toiletten in Brussel.
In de Vijfhoek ken ik er welgeteld één : aan de St-Kathelijnekerk.
Daar plassen evenwel, is jezelf veroordelen tot leproos. Om te beginnen sta je tot aan je enkels in de urine en je stinkt vervolgens nog veertien dagen alsof je hebt gebaad in een beerput.
Gegarandeerd veel plaats op tram en bus, dat is een voordeel.
Als je niet hoognodig moet gelieve dan deze plek te mijden als de pest.

Dat praat de wildplassers niet goed. Ik vind altijd wel een plek om mijn gevoeg te doen. In de Cirio, de Markten, de Roskam, de Monk of de Kafka kan je zo in en uit.
Bovendien zijn de stadswachten en agenten veel te laks. Ik zou zo'n wildplasser meteen bij zijn nekvel grijpen. Mannen gaan zelden lopen met hun broek wijdopen, of ze moeten een afwijking hebben.
Mensen die afval dumpen zou ik terstond de straat laten kuisen en keurige mannen die poesjes achterlaten kregen een lange werkstraf aan hun broek in Veeweyde.
Soms heb ik goesting om zo'n straatplasser een flinke schop in zijn reet te geven, geloof me vrij, de verleiding is vaak heel groot.
Maar misschien word ik dan wel opgepakt als straatcrimineel en dat genoegen gun ik de wildplassers niet.

Het vuil van de straat heeft óók een schone cravatte.


















Geen opmerkingen :

Een reactie posten