dinsdag 15 september 2009

September

"Pap, wat was de leukste school waar je ooit hebt gezeten ?".
In de O.L.V.Vanvaakstraat loopt een vader met zijn kinderen. Hij haast zich naar school.
Dat is een vraag die mijn kinderen nooit hebben gesteld.
Ze wisten dat ik er vele heb gekend maar weinige bemind. Ze merkten dat dit geen issue was dat mij bekoorde.

Pap zeult nog twee andere kinderen op zijn fiets. Het is maandagochtend, de man heeft wel wat anders aan zijn hoofd.
"Moeilijke vraag," zucht hij.
Het kind somt wat criteria op om pap op weg te helpen : "Een leuke meester ? Kameraden ? De directeur ? De speelplaats ?".
Zo'n nieuwsgierig kind moet je natuurlijk voeden, en de vader beseft dat, alleen is het niet het juiste moment.

Ik zie soms dodelijk vermoeide moeders hun kroost wegbrengen.
Er is die rosse overspannen madam uit mijn buurt met haar twee jongetjes.
Ze ziet die kinderen graag, daar twijfel ik niet aan, alleen al dat gesleur en gemekker is er teveel aan.
De kinderen blijven vrolijk, heel soms is er eens een uitschuiver. Ze haalt dan direct zwaar uit, begint te roepen, gooide zelfs éénmaal het boekentasje van de oudste midden op straat.

Pap is niet zo opvliegend, alleen is hij heel gehaast en hoe interessant ook de vraag van dochterlief, hij moet dat pareren.
"We zullen het daar vanavond eens over hebben," zegt hij snel, terwijl hij het jongste de snot van haar neus veegt.

De vraagstaart heeft dat niet gehoord en volhardt : "Ging je niet graag naar school Pap ?".
"Natuurlijk wel, alleen moeten we ons nu haasten schat."
"Waarom vertrekken we dan niet vroeger ?". Ook dat is raak.
Ik zou fier zijn op zo'n wakkere dochter.
Hij wordt gebeld, waarschijnlijk is zijn baas hem al aan het opjutten. Of het is mam die hem meldt dat hij de brooddoos van de jongste is vergeten.
Hij moet even stoppen, want met twee kinderen op de fiets en ondertussen bellen is niet eenvoudig.
Daardoor vertraagt hij nog meer zijn route.

Na het gesprek is de man duidelijk zenuwachtiger.
Het kind merkt dat, maar doet er nog een schepje bovenop.
Ze zegt wat zij hoopte dat de vader ging vragen, en geeft Pap en passant nog wat mee om over na te denken in de loop van zijn drukke dag.
"Ik heb de allerliefste Juf van de hele wereld," zegt zij, "zij antwoordt altijd op alles wat ik vraag."

1 opmerking :