woensdag 16 september 2009

Suzanne

Bij het Vlaams-Nederlandse huis De Buren heeft men een gouden zaak gedaan met Suzanne.
Suzanne geeft bij iedere lezing een inleiding van een halfuur en nadien nog een uitleiding van hetzelfde kaliber.
De arme spreker kan alleen maar de inleiding beamen want zij heeft alles al gezegd.
Hier en daar zijn er nog wat onbetekenende details die hij toevoegt.
Idem dito voor de magistrale synthese achteraf : de gast moet met rode kaken afdruipen.
Zij heeft veel meer gehoord en begrepen dan wat de spreker zelve bedoelde te zeggen. Beschamend.

Sinds kort heb ik haar geheim ontdekt.
Net vóór de lezing komt ze de zaal binnen met de moderator en de gast(en). Ze hebben uitgebreid zitten tafelen in restaurant Roma of in de L'Opéra.
Daar heeft Suzanne, tussen de soep en de patatten, alle pieren uit de neus gehaald van de genodigde.

Ik blijf de laatste tijd niet meer voor de ganse lezing.
Ik kom gewoon naar Suzanne luisteren bij de introductie en keer rond 21u30 terug uit het café :
zij zet alles dan keurig op een rijtje voor mij. Handig verpakt met strikje toe.
Bespaart tijd en moeite.

Suzanne : ik heb het altijd verward met een uitzendkantoor.
Ik hoop dat zij een vaste kracht is.

1 opmerking :