dinsdag 19 januari 2010

Gespot

De zwarte madam maakt heel veel kabaal in de Panos van de Midi.
Ze is duidelijk niet content, al heeft ze daar geen enkele reden toe : desondanks wil ze eerst bediend worden.
Ze is gewoon in de rij geschoven, ietwat stoemelings, ze was aan het babbelen buiten de file en omdat ze er toevallig naast stond is ze maar gewoon ingeschoven.
Ze discussieert met de Noord-Afrikaanse dienster die haar vriendelijk maar beslist antwoordt.
Achter de zwarte mevrouw staat een Marokkaanse dame die veel te minzaam lacht, een buggy met twee ketjes voor haar.
De gerant wil in de late namiddag, met zijn zaak vol klanten, niet teveel heibel.
"Pas de souci, madame, on va arranger ça."
Hij roept een meisje uit de keuken zodat niemand langer hoeft te wachten.
Maar de Afrikaanse is zelfs met deze voorkeurbehandeling malcontent. Ze wil er beslist een zaak van maken.
"C'est parce-que je suis noire que tu ne veux pas me servir.."
De, ik vermoed, Tunesische gerant glimlacht en zwijgt wijselijk.

Verleden week hadden we een familiefeestje in een gemeenschapscentrum in de stad.
Plots staat er een onbekende zwarte meneer in de zaal.
Ik vraag hem vriendelijk : "Vous cherchez quelqu'un ?" - "Non, pourquoi ?" vraagt hij geërgerd.
Ik leg hem vriendelijk uit dat het een familiefeest is en vraag hem nogmaals of hij iemand of iets zoekt.
"Je ne peux pas rester parce-que je suis noir, n'est-ce-pas - le monsieur à côté de moi tu laisse tranquille."
De monsieur naast hem, een volbloed neef, zou ik vriendelijk maar kordaat de deur wijzen als hij ongevraagd op de nieuwjaarsreceptie van mijn werkgever zou verschijnen.

Als ik iedere gekleurde medemens toegang moet verlenen tot mijn private feestjes moet ik binnen het jaar mijn huis van de hand doen.
Als de middenstand iedere kleurling zou weigeren te bedienen in deze stad, mogen ze binnen de week hun zaak sluiten.
"Gij blank, Ik zwart," een totaal achterhaald en bespottelijk gezegde in de meest kleurrijke stad van Europa.
Ik heb niet gediscussieerd met de zwarte meneer, ik heb mijn hoofd geschud en gezegd dat ik niet reageer op dooddoeners. Domheid heeft vele kleuren.

1 opmerking :

  1. Laatst zag ik diezelfde zwarte dame in de telefoonwinkel. Voorsteken + afpingelen, de jusite prijs niet krijgen en dan kwaad naar buiten wandelen. Ik bedoel waggelen.
    Ach ja, amuzement verzekerd!

    BeantwoordenVerwijderen