zaterdag 9 januari 2010

Stadsbrieven

Beste Bruksel,

Er ligt een wiel in de Kogelstraat.
Het ligt er al dagen, op de stoep.
Zagevent, zegt ge waarschijnlijk, hebt ge geen andere plaat ?
Het gaat altijd over hetzelfde : overschotjes van de mensen, onverzorgde trottoirs, het vuil van de straat.

Toch blijf ik op dezelfde nagel kloppen.
Verleden week in Brugge geweest, de week ervoor in Wenen.
Nergens een wiel gezien.
Stel het u even voor : in de volle binnenstad, in het centrum van Wenen ligt een wiel.
En het blijft er liggen.
Ongetwijfeld is dit wereldnieuws, het eerste item op ORF.
Leidt zeker tot de val het kabinet, iets waarbij de regeringsdeelname van Haider in het niets verdwijnt.

Maar zie : in Brussel gebeurt er niets.
De autoband blijft gewoon liggen, nog geen gewone, neen een 4x4, waardoor hij de helft van het voetpad inneemt.
Vantijd zijn er wat bengels die er mee aan de haal gaan, het vooruit rollen zodat het verder komt te liggen, de overlast is wat verdeeld, dat wel.

Ik vraag u nogmaals de oefening te maken :
verplaats alle sluikstort van de Brusselse binnenstad en dump het in de binnenstad van pakweg Parijs, Wenen of Brugge. Stel het u even voor.
Waarom kan daar niet, wat hier wel kan ?

Ik vraag het mij af en wacht vol spanning op uw antwoord,

Je Pacha Kroet

PS. Waag het niet mij door te verwijzen naar het Gewest, want die sturen mij naar de gouverneur, daarna naar de negentien burgemeesters, vandaar de VGC, de Cocof en de Gemeenschappelijke. Misschien ook wel de Federale of de Vlaamse regering. Om uit te komen bij de Europese Commissie.
"Ge moet spitten waar ge staat," zegt het Westvlaamse spreekwoord.

1 opmerking :

  1. Hetzelfde meegemaakt toen ik naar Londen of Avignon reisde.

    Eerst een raar gevoel van "er mankeert hier iets"; daarna besef je pas hoe schoon het is.
    Opmerkelijk, zeker in een groot stad zoals Londen. Als zij het daar proper kunnen houden, hoe komt het dat het bij ons onmogelijk lijkt.

    Ik het soms de indruk dat veel mensen die in Brussel wonen geen band met hun stad hebben, dat ze hier zomaar logeren, maar dat ze weining liefde voor de hoofstad hebben.

    Jammer, want ik begin stillekes aan ook een hekel te krijgen aan de stad waar ik geboren ben.

    BeantwoordenVerwijderen