Twee franstalige leerkrachten zitten naast mij in het hoekcafé aan het Rouppeplein.
Ze bereiden samen het karnavalsfeest voor, er wordt veel gewicht aan gegeven, getuige de papieren en dossiers op tafel.
Het zijn strebertjes. Ze willen per se het feest versieren met een educatief laagje.
Ik moei mij niet, maar ik weet uit ervaring dat kinderen absoluut geen boodschap hebben om tijdens het spel één en ander op te steken over de herkomst van de maskers of de geschiedenis van vastenavond.
Maar deze juffen, gaan nog een stapje verder, ze willen absoluut "la Maths" mengen in het gebeuren. Blijkbaar is dit in de school een hot item en le point faible.
Vooraleer ze er aan uitgeraken hoe ze deze vreemde organen aan mekaar kunnen lijmen zonder afstotingsverschijnselen, neemt het gesprek een heel andere wending.
We belanden namelijk bij de leerkracht wiskunde, aan wie het falen van de kinderen wordt toegeschreven. Blijkt dat die man er flink de kantjes afloopt, zijn broek veegt aan nieuwe richtlijnen en al jaren met dezelfde voorbijgestreefde exercices werkt.
Soms valt hij in slaap tijdens de les, hij is ook vaak ziek, zodat alle vervangers zich telkens weer het hoofd breken hoe ze die algebra moeten ontcijferen. Daardoor is ook één en ander aan het licht gekomen.
Jammer voor de leraar, hij blijkt daarenboven ook nog dik en lelijk te zijn - in combinatie met een stinkende adem. Dan kan je het wel schudden.
Ze laten zich flink gaan : "le sale cochon," "profite du système,", "trôp fainéant pour se déplacer.."
Uiteindelijk komen ze tot het besef dat ze mijlenver zijn afgeweken en dat hun middagpauze beperkt is.
Maar hun zijsprongetje heeft nieuwe inspiratie opgeleverd.
Ze willen de man namelijk een loer draaien.
Door overvloedig de "Math" te mengen in het gebeuren willen ze de directie en collegae nog eens duidelijk maken dat de man hoogst onbekwaam is en ze hem liever kwijt dan rijk zijn.
Zoals geweten moet je daarvoor in het onderwijs een seriemoordenaar zijn, eerder wordt je nooit ontslagen.
Het wordt heel grimmig. De kinderen gaan zelfs, vooraleer ze zich mogen verkleden, de verschillende stukken moeten optellen, vermenigvuldigen en delen.
En ook tijdens het gebeuren worden er zeer misplaatst rekenoefeningentjes in het feest gemengd. Breuken tijdens de kuskesdans, onwaarschijnlijk.
Ze worden overmoedig, haast behekst in hun haat tegenover de man.
Het kinderfeest verglijdt tot de koele moord op de leraar "Math."
Het krijgt iets van de Tien Kleine Negertjes -
en dat heet overkilling.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten