donderdag 11 oktober 2012

Gespot



Twee loodzware Afrikaanse madammen bestijgen tram 4 aan Anneessens.
Ze zetten zich links en rechts van mij op de lange zitbank. Hun gesprek gaat gewoon voort waarbij ze zich beide naar mekaar keren, ik kan nog amper asemen. Slechts een nietig blad tussen 2 gigantische drukpersen.
"Vous voulez changer de place," stel ik elegant voor, "ça sera plus facile."
"Non, non, monsieur, ça nous gène pas du tout."
Dat zal wel. Ik heb het begrepen, ik fungeer louter als bumper in hun discussie, dat praat makkelijker.
Als ik mij aan Rogier uit hun beklemming bevrijd, lichtjes blauw uitgeslagen, laten ze de plaats open.
Welke onverlaat zou zich daar nog tussen riskeren ? Een kleine Japanse toerist kan er nog net tussen.
De kamikaze-cultuur is blijkbaar nog heel levendig in het land van de rijzende zon.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten