zaterdag 3 april 2010

Stadsbrief

Beste Bruksel,

Ondanks de vele beloftes dat men de stadskankers grondig ging aanpakken, blijf ik tot den treure constateren dat prachtige grote gebouwen worden prijsgegeven aan leegstand en verval.Ik geef maar drie voorbeelden, maar er zijn er tientallen.
Dexia op de Schildknaap, rechttegenover de Galeries - schitterend gebouw met talloze mogelijkheden, uitstekende locatie - die o.a. gasthuis was voor de Brel-expo en uitvalsbasis voor Brussel 2000. Wordt zeer zeer sporadisch gebruikt.
Een bank achteruit voor Dexia, als u het mij vraagt.

Brouwerij VdHeuvel aan de Ninoofsesteenweg, pareltje van industriële archeologie, zolang ik passeer aan die plek (en dat is al tientallen jaren), staat die gigantische ruimte ongebruikt.Evenzeer een gebouw met talloze mogelijkheden in een wijk en stad met een schreeuwende woningnood, niets beweegt daar.

Kladaratasch aan de Anspach, stond lange tijd leeg, even maar heel zinvol en smaakvol én met succes bevolkt. Nadien nog wat bekvechterij tussen de Franse en Vlaamse Gemeenschap, zou nu terug worden gebruikt als Art-cinema (wait and see op een steenworp van de Nova, Ciné Galeries, de Actors e.a.).

Dan zwijg ik nog van de afschuwelijke kankers naast de Fallstaff, de Grasmarkt en vele anderen.

Allo Bruksel ?

Je, Pacha Kroet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten