woensdag 2 juni 2010

Stadsbrief

Beste Bruksel,
Ik hoor dat er zondag alweer een reportage is gepland op TV1 over les quartiers chauds van uw stad.
Verre van mij het bestaan hiervan in twijfel te trekken, dat zal allemaal wel waar zijn, laat het ons alstublieft niet onder de mat vegen.

Heel graag zou ik eens willen lezen, horen, zien over wat er nog beweegt in deze stad.
Over het frivole, het bruisende, het vernieuwende, over de inzet van mensen en groepen.
Hoeveel minuten heeft men in het journaal gespendeerd aan de Zinnekesparade, aan de voorbereiding ervan in de Zinnodes ?
Heeft er al eens iemand een reportage gemaakt over Kuregemnet of Intro-Brussel ?
Over de opleidingsprojecten in Molenbeek ? Over het brussels dichterscollectief ?
Hoe vlakjes werd er bericht over de Jazzmarothon, tientallen gratis concerten overal in de stad, afgelopen weekend. En Les Nuits de Botanique ? Kunstenfestivaldesarts ? Over de schitterende initiatieven van Eva ? Archipel ? Mozaïek ? Over alle zomerfestivals die eraan komen ?
Over de buurtcomités ? Over de mensen die zich inzetten in Molenbeek om in de concentratiescholen meer nederlandstalige kinderen - collectief - te integreren ?
Gaan ze aan bod komen nu zondag in Panorama ?

Als ik afgelopen zondag terugkeerde uit de provincie werd er - door bekommerde familieleden -
wat meewarig en smuilend op mijn schouder geklopt. 'Veel moed,' dat durven ze niet zeggen, maar wel zoiets als : "doe ze ginder de groeten in Brussel." Die "ze", wat moet ik me daarbij voorstellen ?
De bandieten ? Het schorremorrie ? De vlaamsvijandigen ? De drugsdealers ? De Marokkanen ?
Ik vermoed al wat ze in de Vlaanders denken te weten over Brussel.
Ze geven me dan een schouderklopje alsof ik mij als een naïeve vrijwilliger aanmeld in de loopgraven van een vreselijk slagveld.

U kan daar méér aan doen, beste Bruksel, door ook de media te inviteren op wat er borrelt en gist in uw binnenste, Brussel is inderdaad - zoals de geïntervieuwde zegt in de Humo - niet Alice in Wonderland maar evenmin Bagdad.

Peper ze dat maar eens goed in.

Je Pacha Kroet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten