dinsdag 8 juni 2010

Stadsbrief

Beste Bruksel,
Het zit er aan te komen : het confederalisme, het verdelen van de inboedel, de fatale breuk, wellicht zelfs twee nieuwe landjes (moet dit, en passant, niet opnieuw worden genegocieerd met de EU ?) en een stadsdistrict, ontdaan van al zijn rechten.
Gij zult overblijven als hoofdstad van een lege doos.
Men zal u verkopen aan de minst biedende en we zullen ons moeten onderwerpen, zoals indertijd de Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen en Hollanders ons hebben bevoogd.
Ditmaal vanuit Vlaanderen en WalloniĆ« - vanuit de provincie immers zal men beslissen over onze scholen, onze welvaart, de cultuur, de economie. Zonder enige twijfel zullen we zelf de vuiligheid moeten opkuisen en de veiligheid van onze burgers en zijn passanten waarborgen.
Het zullen alleen de hapklare brokken zijn die men zal opslokken vanuit de twee deelgebieden.

Nadien zullen wij, Brusselaars, met het pistool tegen de slaap moeten kiezen tussen de Franse of de Nederlandse taalrol.
Voor een echte Brusselaar een verscheurende en onmogelijke keuze. Hoe kan een bastaard kiezen
tussen zijn vader of zijn moeder ?

Daarom heb ik voor mezelf al een elegante oplossing bedacht.
Ofwel declareer ik mezelf tot Sans Papiers in dit verbrokkelde land, ofwel - en dat lijkt mij het makkelijkst,
vraag ik de driedubbele nationaliteit aan : ik word tegelijk Vlaming, Franstalige en Brusselaar.
Ondertussen zie ik wel uit welk vaatje ik het voordeligst kan tappen.

Confederalisme, splitsing BHV, separatisme : een Brusselaar trekt wel zijn plan, wij hebben dat altijd al moeten doen.

Ik hoop, Beste Bruksel, dat er nog mensen zijn in deze stad die creatieve antwoorden bedenken op deze prangende vraag. Vraag het eens na.

Je, Pacha Kroet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten