zaterdag 8 augustus 2009

Een Meisje

Het meisje in het buffet van Brussel-Centraal kijkt voortdurend naar mij.
Als ik dit merk is ze lichtjes genegeerd.
Het is niet wat je denkt, het meisje doet namelijk hetzelfde van wat ik voortdurend doe : zij observeert mensen.
Niet voor haar plezier of louter uit nieuwsgierigheid of voyeurisme. Neen : zij maakt daar verhaaltjes van. Alleen : zij schrijft niet, maar ze tekent.
Dat vraagt veel meer concentratie en observatie dan schrijven. Iemand met flaporen of met een brede neus kan je niet zomaar met kippe-oortjes of een Jacksonneus presenteren.

Dat ik in de prijzen val is niet zo verwonderlijk. Ik moet de artiesten soms als vliegen van mij afslaan. In mijn omgeving wordt ik namelijk al te vaak gevraagd of zelfs ongevraagd gebruikt als model door de local painters.
Ik heb namelijk een nogal uitgesproken neus. Tekenaars en schilders zijn tuk op dat soort opvallende gelaatstrekken, dat is makkelijker om wat karakter in het portret te steken.
Had ik geleefd ten tijde van Frans Hals dan was ik zonder twijfel vereeuwigd.
Maar ik moet het nu stellen met het meisje.
Vermits ze wat in verlegenheid is gebracht, lach ik haar even toe en gebaar dat haar activiteit gewettigd is. Niet zo meteen om het meisje te plezieren maar eerder omdat ik ijdel ben : ik word namelijk graag geportretteerd.

Nu ze carte blanche heeft gekregen laat ze zich helemaal gaan.
Ze zit al aan mijn wenkbrauwen, nadien de ogen, aan mijn neus blijft ze wat langer hangen.
Dan kijkt ze lang onder mijn kin en dieper naar de borstkas : wordt het een schets voor een borstbeeld. Dat is wat veel eer. Wie zou mij op de schoorsteen willen zetten ?
Ik zou het zelf niet willen bij mij thuis, ook al omdat we geen schoorsteenmantel hebben.
Ik kijk soms een beetje naar links, soms naar rechts, omdat ik denk dat dit één en ander voor haar vergemakkelijkt. Maar het tegendeel blijkt : ik zie ze driftig gommen met haar rechterpink.

Als ze uiteindelijk haar schetsboek sluit is ook dit stukje afgewerkt.
Wij hebben (van) mekaar afgekeken.
Alleen : zij weet dat niet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten