vrijdag 14 augustus 2009

What's in a name ?

Dieum'asauvé is de veelbelovende voornaam van de Kongolese dame die me hartelijk begroet in het dienstencentrum van Kuregem. De vrouw was ongetwijfeld de vrucht van een moeilijke bevalling of ontsnapt aan een kwalijke kinderziekte. In Afrika wordt God hiervoor nogal makkelijk geëerd. Josiane of Charlotte zou in dit geval eerder oneerbiedig zijn geweest.

Ik moest daar even aan denken toen ik rechttegenover het diep gedecolleteerde meisje zat op Metro Delbroux. Daardoor werd de naam van haar liefje zichtbaar, veel te zwaar getatoeërd op haar rechterborst.
Het was éne Johnny. Het is flauw, ik weet het, maar ik dichtte haar Marina toe.
Gelukkig heette de jongen niet Dieum'asauvé, daar moet men al stevige prammen voor hebben, en die naam in combinatie met Marina zou al helemaal ongepast zijn geweest.
Dieum'asauvé zoekt best een partner in de richting van Noah, Thomas of Dieudonné.
De nakomelingen van zo'n koppel zitten op rozen : als die geen vast werk vinden weet ik het niet meer.
Ik hoop voor Marina dat het haar huidig liefje betreft. Zoniet moet het hoogst genant zijn - bij het liefkozen - voor het nieuwe vriendje. Als je daar iedere keer met je neus op gedrukt wordt moet men al van goede huize zijn om daar niet op af te knappen.

Onderandere daarvoor moet je hoogst voorzichtig zijn bij het brandmerken van je geliefde, zeker op erogene zone's. Misschien doe je dit best maar als presentje op de Gouden Bruiloft, alhoewel tatoeëren op borsten aan die leeftijd niet zonder risico's is.
Ik zou daar - althans voor dat soort zaken - afblijven.
Na al die jaren moet je geliefde trouwens allang in je ziel gemarkeerd zijn, in het beste geval is dat een zoet litteken.
Als je dan toch nog aan een nieuwe liefde begint, mijn grootmoeder zei altijd : de eerste vijftig jaar zijn de moeilijkste, zal de nieuwe geliefde daar - als hij verstandig is - zeker veel begrip voor opbrengen.

Ik dacht, bij het verlaten van De Brouckère, en kuierend door de binnenstad dat ik wel wat andere namen zou kunnen bedenken bij het passeren van de talrijke havelozen.
Dat ligt ver van Dieum'asauvé.
Dieum'aquitté bijvoorbeeld, Dieunerépondpas, Dieumaoublié, of beter nog : OùestDieu ?
Al vaak wat kleingeld gegeven aan clochards maar nog nooit hun naam gevraagd. Nondedju.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten