maandag 12 oktober 2009

De Voorzitter

"De voorschoteling van de problematieken van de organisatiestructuren."
Begin er maar aan.

Met die gezwollen zin gaf de voorzitter het startschot voor de vergadering.
Ik zat op een samenkomst in het noorden van de stad, om inderdaad de problemen van de organisatie te bekijken en één ander bij te sturen.
Alleen, met deze voorzitter vertrok het schip al bij voorbaat stuurloos.

Het was een welzijnsorganisatie en sommige mensen in die sector willen zich graag het vakjargon toeëigenen dat ze hebben opgepikt bij CEO's en managers in privé-bedrijven of lokale MNO's.
Nu is het taalgebruik van dat soort mensen al niet om naar huis over te schrijven, maar als het ook nog eens verneukt wordt door een omhooggevallen praalhans is het hek helemaal van de dam.
Blijf bij de les, denk ik altijd. Zeg wat je te zeggen hebt, kort en bondig, concreet, in verstaanbare taal. Zeker tijdens een vergadering en al helemaal als je ze voorzit.
De man had te lang gestudeerd, in teveel vakgebieden en had één en ander door mekaar gehaspeld. Ik ben vrijwel zeker in de Maritieme sector.

"De uitmonding van het vraagstuk, het controleren van de fondsenstromingen," de nadruk leggen op de "accentuering en tegelijk de verbreding ervan."
Hij maakte ook gewag van "springplanken" om voor andere projecten "financieringskanalen" te vinden. Ik werd er een beetje zeeziek van.
Hoe hard we ook ons best deden, hij loste het stuur onder geen beding, ook al was het volstrekt naast de kwestie.
Op een bepaald moment liet ik alle controle varen. Let it be.
Ik zette de frontale cortex even in stand by en schakelde over naar de prefrontale.

Op slag werd het een aangename man.
Ik zat nu in een voorstelling van een zeer bedreven stand-up comedian.
Weg vergadering, evaluatie en planning : dat is voor een andere keer.
Het allermoeilijkste was de lach onderdrukken.
Vooral toen hij begon over de scharnieringsfuncties en hoe we "klankborden konden laten weerklinken voor de doelgroepen".
Er was ook sprake van "operationele vorderingen in de werking" en dat we ons vooral niet mochten laten leiden door "profileratie."
Af en toe "smeet" hij een nieuw thema in het midden, opdat we ons niet zouden "afgeleiden".

Zelden zo'n schitterende act meegemaakt.
Van die man gaan we nog horen, maar niet meer vanop zijn voorzittersstoel, hier broeit een ander talent.
Hij was in alle geval "steenvast" overtuigd van zijn stellingen.
Ik zou nooit zijn stellages beklimmen, maar heb mij wel uitstekend vermaakt.
Van zware ergernis tot verbluffend entertainment.
Soms volstaat het om een kleine klik te maken.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten