donderdag 4 maart 2010

Stadsbrief

Beste Bruksel,

Ik zal het maar vlakaf zeggen, al heb ik het al vaak gezegd :
ge doet veel te weinig met uw verborgen schatten.

Neem nu de stripverhalen, trots onzer natie - akkoord :
de stripmuren mogen er zijn.
Maar wat ik wreed mis is een spontane verwelkoming in de Midi, als ik pakweg arriveer uit Parijs. Welke verwelkoming ?
Kuifje moet mij daar natuurlijk opwachten en mij gerieven met adressen van interessante plekken in de stad.
Vervolgens kom ik op het Hortaplein Nero tegen, die mij meteen naar de Zuidmarkt leidt.
Daar neemt Professor Gobelijn mij op sleeptouw, ge moet ze niet ver zoeken trouwens, neem nu Jos Colpin, gewaardeerde woordvoerder van de gerechterlijke politie, gewoon geknipt voor die rol. Ik zou hem een beetje optaloren met krultapijt, maar voor de rest moet ge niet teveel knippen of plakken.

Onderweg loop ik zijn confrater Professor Zonnebloem (perfect gecast door Dirk Frimout, ook niet teveel werk aan) tegen het lijf. Aan Fontainas staat Jommeke in korte broek, die zal daar zeker succes hebben.
Personages zat : Burgemeester Thielemans mag meteen aantreden als champetter in Quick & Flupke (die laatste twee plukt ge bij bosjes in de straten van Kuregem).

Maar niet alleen aan de Midi, op de Grote Markt of in de Nieuwstraat wil ik levende stripfiguren ontmoeten. Laat u gaan, mijn beste Bruksel, en verlaat de vertrouwde paden.

Begeef u bijvoorbeeld naar de rue d'Aerschot. Daar tref ik zowaar Annemieke en Rozemieke in een dubbele vitrine. Anatool is pooier van dienst.
Iets verder in de straat natuurlijk Madame Pheip, die werkt voor eigen zak.

Zo simpel kan u zichzelf upgraden, Bruksel.
Naast (zie vorige stadsbrieven) de stralende tunnels, de dakterrassen en hangbruggen, de defilés op de Stalingrad en nu The Walking Comics wordt u een steeds aantrekkelijker stad voor onbestemde toeristen en meerwaardezoekers.

Laat u gaan,
Je Pacha Kroet.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten