zondag 21 april 2013

madeinbrussels : Krijgsgevangenen




Welk een vreselijk misdrijf hebben de frêle meisjes tussen zestien en twintig begaan ?
Op drie rijen zitten ze gehurkt en geboeid in de open poort aan de Papenvest.
Vormen ze een bedreiging voor de goegemeente ? Zo lijkt het niet. Ze zijn afkomstig uit het voormalige Oostblok, maar die zijn toch allang geen vijanden meer ? We ontvangen ze met open armen in de EU ? Sommige mensen menen dat het te vroeg is om ze nu al te omarmen omdat ze te arm zijn, en armoede moet je uiteraard weren in een rijk land. Maar dat wordt anders gezegd : ze zijn nog niet ver genoeg. Ze kunnen nog niet mee, ze zijn nog niet geëvolueerd.
Ik heb er het raden naar want de politie-agent verzoekt mij vriendelijk om door te stappen die vrijdagnacht in de week van de Bostonmarathon. In de lange bus zitten overigens nog een twintigtal meisjes, ééntje wuift naar mij, ze zitten wellicht in het leven. Zelden immers wuift nog een meisje van die leeftijd naar mij, tenzij om de weg te vragen.
Mensenhandel ? Dan zijn ze slachtoffer. Wie boeit nu de gedupeerde ? Het blijft een raadsel. De veiligheidsdiensten zijn dezer dagen in opperste staat van paraatheid. Al tweemaal gefouilleerd op straat. De tweede keer met een wagen vol vuilnis. Destinatie ? vroeg de agent, een haast existentiële vraag. Ik vertrek op vakantie naar Syrië dacht ik te antwoorden want ik ben always in the mood for a joke, maar de sfeer was er niet naar. De eerste keer verdachten ze mij van verkoop van 'politiekaarten'. Ik heb wel wat beters te doen.
Zijn de Oostblokmeisjes vermeende terroristen ? Verkopen ze politiekaarten ?
Of zijn ze gewoon illegaal ? Dat zou uiteraard alles verklaren.
Illegaal : dat wil zeggen gevaarlijk. En vooral, ze zijn nog niet ver genoeg geraakt.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten